על גשרים ואנשים בעסק משפחתי / חדוה יוסף

על גשרים ואנשים בעסק משפחתי

גישור כתהליך אפקטיבי בעסק משפחתי

 

תארו לעצמכם מצב לא דמיוני בו שני בני משפחה לא מסכימים באופן החלטי וברור על נושא מהותי בניהול העסק. במבט ראשוני זה נראה לעיתים כמו סוף! אין ברירה! צריך למכור ולחלק! צריך להיפרד!. אלו נראות כמו הרבה החלטות פסקניות עם סימני קריאה רבים, אבל השאלה הנשאלת היא: האם זה מחויב המציאות? האם יש סיכוי שבני המשפחה לא רואים את כל התמונה? האם יש סיכוי שיש דרך לפתור את המחלוקת הפנימית בדרך שתאפשר להם להמשיך לעבוד יחד? ובכן – יש דרכים רבות ואחת מהן היא הגישור. זהו תחום חדש יחסית בארץ (באמצע שנות ה 90 של המאה הקודמת) אבל תחום שתופס תאוצה. נמצא בשימוש בתחומים רבים כמו לדוגמא: עסקים, משפחה, יחסים וכו'.

 

אם בעסקים משפחתיים עסקינן הרי שעסק משפחתי מתמודד עם אתגרים מיוחדים בחייו, אתגרים שבסופו של דבר עלולים להביא עימם גם קונפליקטים ומתחים. הקונפליקטים יוצרים מעין מחסומים שלא מאפשרים קבלת החלטות ובעצם לא מאפשרים התקדמות העסק. עסק יכול להתדרדר ולקרוס עקב חוסר היכולת להתנהל בצורה יעילה וטובה עם קיומם של חסמים תקשורתיים.

קיימות  גישות רבות לפתרון , במאמר זה אדון בשתיים מהן:

* הליך גישור – מעורבותו של גורם שלישי ניטרלי מחוץ לעסק בפתרון הקונפליקטים

* ישיבה משפחתית – כלי ניהולי חשוב שנמצא בידיה של המשפחה ומאפשר דיאלוג פתוח ופורה.

 

בתחילה אדון בתהליך הגישור. גישור בעסק משפחתי הוא תהליך של משא ומתן. כאשר קיימת מחלוקת בין שני צדדים שאינה ניתנת לפתרון הנראה לעיין, מעורב צד שלישי, ניטרלי, המסייע במציאת פתרונות לקונפליקט. הגישור יכול להוות כלי סיוע לפתרון קונפליקט ספציפי אך לרוב יהווה סמן לסימפטום רחב יותר בעסק שיש לטפל בו לפני שיגדל למימדים רחבים.

 

מה גורם לתהליכים בעסק להעצר?

קונפליקט הוא ביטוי של חוסר הסכמה וחוסר סיפוק עם החלטה, תהליך, מוצר או שירות. ברגע שהקונפליקט תופס מקום רחב הוא עלול לגרום לתהליכים חשובים בעסק להיעצר. המקורות לקונפליקטים יכולים להיות:

  • מידע – חוסר מידע על תחום מסוים שבעצם לא מאפשר ראיה רחבה ועניינית על הבעיה. כמו כן, פירוש מידע קיים באופן שגורם לקונפליקט. חוסר יכולת לבחון מה עיקר ומה טפל במידע שקיים.
  • יחסים – רגשות חזקים אחד כלפי השני (ולא של אהבה וחיבה), סטריאוטיפים על אנשים או תחומים מסויימים, תקשורת דלה שלא מאפשרת דיון מעמיק.
  • אינטרסים – כל צד רוצה למשוך לצד שלו, כל צד רוצה לראות רק את הצד שלו ולא את של האחר.
  • מבניים – חוסר שוויון בשליטה שבמקרים מסוימים מנציחה קונפליקט ולא פותרת אותו.

 

לנו, כבני אדם, יש דרכים להתמודדות עם קונפליקט. הדרכים הידועות והמוכרות הן: בריחה, התקפה או פיוס. בריחה מנסה להתכחש לקיום הקונפליקט, מנסה להימנע מלחוש אותו. התקפה מהווה שימוש בכח (פיזי או מילולי) ואפילו באלימות כדי לפתור זאת. כאשר פיוס, שיחה, או משא ומתן וגישור מהוות דרכים לישוב סכסוך בין שני הצדדים.

 

מהו תפקידו של המגשר?

במצבים של ניסיון ליישב סכסוכים בעסק המגשר נושא תפקיד חשוב. המגשר משמש כגוף הנייטרלי בתוך ההליך. באמצעות הליך הגישור:

* הוא משמש מעין מתורגמן בין חברי המשפחה. כאשר לא כולם מדברים באותה השפה הוא מאפשר להסביר את שפתו של האחד לאוזני  האחר.

* התהליך מאפשר ליצור תקשורת בונה אשר תביא בסופו של דבר לפתרון.

* מסייע לעסק בצמצום עויינות בין הצדדים ויצירת אמון לאורך זמן.

 

כיצד לבחור מגשר?

רצוי לבחור מגשר אשר עבר הדרכה והכשרה בתחום. כזה שכבר התנסה במקרים דומים בגישור ובעל נסיון בתחום. הוא צריך להיות דמות בעלת אינטגריטי שהמגושרים ירגישו בנוח במחיצתו ועוד ירגישו שהוא נייטרלי ולא מוטה לכיוון אחד.

 

כמה מילים על התהליך

תהליך הגישור מאפשר לנסח בצורה ברורה את עיקרי הקונפליקט בין בני המשפחה ולאחר מכן להתפנות ולמצוא יחד דרכים לפתרון. התהליך מאפשר למגשר לשאול שאלות, לשוחח עם הצדדים בנפרד ובמשותף וכל זאת כדי להגיע לפתרון משותף בין הצדדים. כמובן בתחילת ההליך המגשר צריך להבהיר מה המשמעות כאשר לא מגיעים לגישור: פחות תוצרת, איבוד לקוחות, משפחה מפולגת הפסד כספי איבוד פוטנציאל של גידול וצמיחה.

התהליך יכול לקחת בן מפגש בודד של מספר שעות למספר מפגשים, תלוי במידת הרצון של שני הצדדים להגיע לידי הסכמה. המטרה – למצוא פתרונות שיהיו מוסכמים על שני הצדדים כך שבסופו של דבר גם יקויימו בפועל ולא רק לצורך הפרוטוקול.

 

הליך הגישור הוא דרך אחת מני רבות. דרך אחרת, נוספת, בשיטת "עשה זאת בעצמך" היא קיומם של ישיבות משפחתיות. אפשר למנוע מלהגיע לסכסוכים על ידי קיומם באופן סדיר ושוטף של ישיבות משפחתיות. כאשר אלה לא מתקיימות, נושאים חשובים עלולים ליפול בין הכיסאות, להעלם, להתמוסס וחבל. זוהי הדרך של המשפחה לשים דגש על תכנון, על קבלת החלטות ובעיקר – על תקשורת בונה. קיום תקשורת פתוחה בין בעלי עמדות המפתח בעסק, בין המנהלים ובני המשפחה ועם אלה שאינם מבני המשפחה, מאפשרת בסופו של דבר לניהול תקין ויעיל של העסק.

 

קונפליקטים בעסק משפחתי הם חלק מתהליך היצירה בתוך העסק. לא צריך להיבהל מכך אך גם לא להתעלם ולהסתיר. ישנם כלים להתמודד עם כך צריך רק לבחור מהו הכלי הנכון באותו העת לפתרון הקונפליקט ולעשות בו שימוש נבון ומושכל באותה העת.

 

 

כותבת המאמר:

חדוה יוסף, יועצת ארגונית לעסקים משפחתיים

מייל [email protected]

נייד 054-9039990

אתר www.hdy-co.co.il

חדוה יוסף
יועצת ארגונית לעסקים משפחתיים
יועצת ארגונית לעסקים משפחתיים
חדוה יוסף
עסקים - יעוץ ארגוני
תאריך: 2/9/2011
 


מאמרים נוספים בתחום עסקים - יעוץ ארגוני

על גשרים ואנשים בעסק משפחתי / חדוה יוסף
עסק משפחתי מתמודד עם אתגרים מיוחדים בחייו, אתגרים שבסופו של דבר עלולים להביא עימם גם קונפליקטים ומתחים. הקונפליקטים יוצרים מעין מחסומים שלא מאפשרים קבלת החלטות ובעצם לא מאפשרים התקדמות העסק. תהליך של
ישיבה משפחתית – מפגש הכרחי בעסק משפחתי / חדוה יוסף
עסק משפחתי הוא עסק דינמי ומיוחד אשר "מייצר" מצבים של אינטימיות וקרבה אך מאידך גם מתח וקונפליקטים. תקשורת היא דרך לפתרון קונפליקטים בתוך העסק. זו עוזרת להקטין את הסיכוי לקונפליקטים ויכולה להיות מושגת ג
מי צריך פיתוח ארגוני? / רוני מיכאל
תהליך של פיתוח ארגוני מתאים לכל עסק, חברה או ארגון המעוניינים להשתפר, להתייעל ולצמוח. התהליך מלווה ע"י יועץ ארגוני מוסמך, וכולל אלמנטים כמו גיבוש חזון, בניית אסטרטגייה, ליווי מנהלים, ועוד
עסק משפחתי – להעיר או להבליג? / חדוה יוסף
משוב שאינו חיובי הוא אחד הקשיים הגדולים העומדים בפני מנהל, מורכב יותר אם בן משפחתך הוא נשוא הביקורת. עם רגישות ורצון טוב אפשר להעבירה נכונה ואף לצמוח ממנה.
זוויות מבט שונות לעסק משפחתי / חדוה יוסף
עסק משפחתי מורכב משני רכיבים עיקריים בחייו של כל אדם: משפחה ועבודה. שילוב בין השניים הוא תובעני ומאתגר. לעיתים מומלץ לבחון את ההליכה המשותפת כדי לבחון את פירות העבר, המחירים ששולמו ואת תכנון העתיד.